להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 




ליקויי למידה או ליקויי הוראה?/ אילן סלומון

לומר שתלמיד סובל מליקויי למידה זו הכפשה! זוהי הדרך הבטוחה ביותר להביאו לכישלון אישי, או למוטט את עתידו!!

לכן, לתת לתלמידים "הקלות במבחנים" זוהי תבוסתנות, זה להכריז באופן רשמי שהם מוגבלים וחסרי יכולת.

הפיתרון ל"לקויי למידה" הוא לא לתת לתלמידים משימות שיתקשו בהן ויגרמו להם להתייאש, אלא לתת דווקא משימות כל כך "שטותיות", שהם ישתעממו, ו"יתחננו" לעשות משהו קשה יותר. זו גם הדרך לגרום למישהו לרצות בכלל ללמוד.

                                             
בארה"ב היה פעם בית ספר ידוע, שנחשב ל"תחנה האחרונה" עבור תלמידים ש"נזרקו" מבתי ספר אחרים עקב "כישלון לימודי מוחלט". למרבה הפלא יצאו מבית הספר הזה כמה מבכירי המדענים, אישי הציבור ומנהלי החברות הגדולות ביותר בארה"ב. שאלו פעם את מנהל בית הספר כיצד הצליח להפוך את אותם "כישלונות" למצליחנים הכי גדולים. הוא סיפר שכאשר תלמיד חדש היה מגיע אליו, נהג לשאול אותו מה היה רוצה לעשות כשיהיה גדול. הילד בדרך כלל היה אומר "לא יודע" בנימה חסרת עניין.


"בסדר", היה המנהל עונה. "מה אתה הכי אוהב לעשות?". הילד היה אומר: "לשחק כדורסל". המנהל היה מיד שולח אותו לשחק כמה שירצה, ואומר לו שכאשר יגלה מה הוא רוצה להיות, שיבוא לספר לו.
אחרי שעה או שבוע של משחק היה הילד נוקש על דלתו, ואומר: "אני יודע מה אני רוצה לעשות, אני רוצה להיות כימאי!" . "בסדר" היה אומר המנהל, "ומה צריך כימאי לעשות כדי להיות כימאי?"
והילד, שכבר השתעמם מלעשות את מה שהוא הכי אוהב היה אומר: "ללמוד", ונשלח מאותו רגע לכיתה להתחיל במסע האישי שלו לעבר עתידו מתוך רצונו והחלטתו שלו, ומקבל חומר שמתאים לרמת היכולת הנוכחית שלו.


 הסוד: למידה בקצב אישי


נותנים לתלמיד חוברת עבודה או תוכנית מחשב ידידותית, שבה הוא מתקדם בקצב אישי. הילד מחליט מתי לעבור לעמוד הבא.  כמובן שבהרמת יד כל תלמיד יכול לקבל עזרה.


בסיום כל פרק התלמיד מקבל מבחן, שבודק את הבנתו ויכולתו ליישם את החומר בחיים. אם הוא לא מקבל ציון "מושלם", הוא צריך לחפש מה לא הבין בחומר, לתרגל ולהיבחן שוב, וכך הוא עובר בקצב שלו מדרגה לדרגה ומגלה שאין דבר שהוא לא יכול להצליח בו.


האם אפשר להספיק ללמוד את כל החומר?


בהחלט! קצב הלמידה כאן הולך וגובר באופן מפתיע: כיון שאין כאן מורה שיעמוד ויסביר, התלמיד מתרגל ללא הרף את יכולת הלמידה העצמית שלו, ומצליח לכן לפתור יותר בעיות ולמלא יותר משימות בפחות ופחות זמן. הילד לא מתחרה באחרים ולא משווים אותו לאחרים, הוא מתחרה בעצמו בלבד, ומקבל פרסים על כל שבירת שיאו האישי במספר העמודים היומי או השבועי שהצליח לסיים בהצלחה.

זוהי דרך שמוכיחה שכל ילד יכול להפוך לאדם בוגר ומצליח. היא יוצרת תלמידים מלאי ביטחון עצמי ושפע של הצלחות, ומורים שלא צריכים למלא דו"חות לאיתור תלמידים עם "ליקויי למידה". זוהי דרך שהיא נקייה מסמים ממריצים כמו ריטלין וקונצרטה, שהקשר בינם לבין חינוך ילדים הוא מקרי בהחלט.

 


 

לייבסיטי - בניית אתרים