להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 




מה הבעיה של הבעיות המילוליות?

או, איך פותרים חשבון פשוט באמת

ושברים פשוטים באמת את הבעיות המילוליות!

 

שאלה מילולית או בעיה מילולית פירושה שאלה או בעיה שמובעת במילים, כלומר שאלה או בעיה שמציגים אותה, בעל פה, בכתב או בכל דרך אחרת, אבל במילים. תרגיל כמו ?=5+3 אינו שאלה מילולית, משום שהוא לא כתוב במילים אלא במספרים ובסימנים מוסכמים משפת החשבון.

 

אך עם הבעיות המילוליות יש בעיה. בעוד ש-3 הוא 3 הוא 3, הרי שלאותה מילה בדיוק יש לעיתים קרובות מאד משמעויות שונות.

 

ניקח לדוגמה את המורה חוה מכיתה א' שמפנה לתלמידיה שאלה מילולית : " חמישה ילדים הגיעו עם שחר לבית הספר. שלושה חזרו הביתה בצהריים. כמה ילדים נשארו?"

 

כל התלמידים הצביעו. חוה ביקשה מדוד להשיב והוא ענה: "שלושה!".

 

"לא יפה, דוד" – אמרה המורה ופנתה ליעל, שהשיבה: "חמש פחות שלוש הם שתיים ולא שלוש".

 

דוד הצטנף* במקומו בבושה ומלמל לעצמו: "היא הרי אמרה שעם שחר הגיעו עוד חמישה ילדים...!"

 

וכך מילה אחת לא מובנת (ובמקרה זה צירוף המילים "עם שחר**") הוציאה את הרוח ממפרשיו של דוד.

 

זוהי רק דוגמה אחת מני*** רבות כיצד יכולה מילה אחת שלא הובנה כהלכה לשנות לגמרי את המשמעות של השאלה המילולית, ועל ידי כך לגרום לחוסר הבנה מוחלט של השיעור כולו.

 

חשבון פשוט באמת ושברים פשוטים באמת – ספרי העזר וההעשרה של דודו בורשטיין הכוללים עשרות שאלות מילוליות ללימוד ולתרגול – מתמודדים בהצלחה עם בעיה זו של הבעיות המילוליות באמצעות הבהרת מילים בשולי העמוד, כפי שעשינו במאמר זה.

 

ומה ההבדל בין בעיות מילוליות לשאלות מילוליות? זה כבר נושא למאמר אחר...

 

 

 

להזמנת הספרים לחץ כאן

* הצטנף - התכווץ

** עם שחר – מוקדם בבוקר

*** מני – מתוך

לייבסיטי - בניית אתרים