להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 




שיקוף
 
שיקוף, בהגדרתו המתמטית, הוא העתקה של מישור, המוגדרת באמצעות ישר באותו מישור, באופן שכל נקודה במישור מועתקת לנקודה הנמצאת מצדו השני של הישר ובאותו המרחק ממנו כמו הנקודה המקורית.

להלן מצגת תמונות מהממות ביופיין המדגימה את מונח השיקוף:

אפשר להראות לתלמידים צורות סימטריות שונות, ולמצוא על אותן צורות היכן עובר קו השיקוף.

קו השיקוף הוא הקו המפריד בין שתי הצורות ההפוכות. זהו הקו שאם נציב עליו מראה, נקבל משילוב הצד המשתקף במראה וההשתקפות שלו, את אותה הצורה כמו הצורה המקורית המצוירת על הדף. כדי להמחיש את עקרון השיקוף, אפשר להשתמש במראה ובקיפולי נייר.
 
כשיעורי בית ניתן לבקש מהתלמידים לצייר צורה בצבעי גואש על חצי דף נייר, ואז לקפל את הדף לשניים.
בשיעור שלאחר מכן עודדו את התלמידים לדון בתכונות השיקוף שנתגלו להם.

כעת כדאי לתת לתלמידים "חצי ציור" ולבקש מהם להשלים את החצי השני המתקבל על-ידי שיקוף - ואז לבדוק באמצעות מראה עד כמה מדוייקת הייתה ההשלמה שלהם.
 
הראו לתלמידים צורות רבות - סימטריות וכאלה שאינן סימטריות - ועזרו להם לזהות איזו צורה היא סימטרית ואיזו לא. עבור הצורות הסימטריות - היכן עובר קו השיקוף?

חשוב להראות צורות סימטריות בעלות קו שיקוף הנמצא בזוויות שונות (ולא רק אנכי כפי שעושים בד"כ, או אופקי כפי שמופיע בכל התמונות שבמצגת שלעיל).

אפשר גם לבקש מהתלמידים למצוא בכיתה חפצים סימטריים ולהראות היכן עובר קו השיקוף בהם.

כשיעורי בית בקשו מהתלמידים לצייר או למצוא באינטרנט או בעיתון צורות סימטריות וצורות שאינן סימטריות ולהדביקן במחברת.

סוג נוסף של שיקוף הוא שיקוף כזה:



ניתן בקלות להכין לתלמידים דפי עבודה בסגנון הזה, ולבקש מהם ליצור שיקוף - של צורה וצבע.
 
 

שיקוף מופיע גם בהקשרים אחרים, כמו למשל צופן אתב"ש.
צופן אתב"ש הוא צופן שבו מוחלפות האותיות מתחילת הא"ב באותיות מסופו ולהפך. האות אל"ף למשל מוחלפת בת"ו, האות בי"ת מוחלפת בשי"ן, גימ"ל מוחלפת ברי"ש וכן הלאה.
 
כדי לפענח את הצופן, יש לבנות טבלה כגון זו:


א ב ג ד ה ו ז ח ט י כ ל מ נ ס ע פ צ ק ר ש ת
ת ש ר ק צ פ ע ס נ מ ל כ י ט ח ז ו ה ג ד ב א
 
 
קל מאוד לפענח את הצופן או להשתמש בו לשם הצפנת מילים. המילה "שלום" למשל נכתבת "בכפי", והמילה "חתול" נכתבת "סאפכ".
 
ראשית, ודאו שהתלמידים מבינים את המונחים "מפתח", "לפענח", "צופן" או כל מילה אחרת שבה אנחנו משתמשים כדי להסביר נושא זה. כן שימו לב שהתלמידים מתייחסים כאן אל האותיות כאותיות ולא כצורות (כמו בתרגילים שניתנו בנושא של "הזזה").
"קו השיקוף", אם מתעוררת השאלה, במקרה זה עובר בין האות כ"ף לאות למ"ד:

 
א ב ג ד ה ו ז ח ט י כ ל מ נ ס ע פ צ ק ר ש ת
 
 
כלומר, אם נקפל את שורת המספרים בקו השיקוף  – זהו קו האמצע – כל אות תיגע באות המחליפה אותה.

בהצלחה!!!


 
לייבסיטי - בניית אתרים